Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

האם ניתן לבצע השתלות שיניים ללא הרדמה כללית ?

אי אפשר ממש לחשוש כיום מטיפולים של השתלות שיניים, כל האפשרויות פתוחות כיום בפני מטופלים – האם ניתן לבצע השתלות שיניים ללא הרדמה כללית ?  וודאי שכן. השתלות שיניים מבוצעות בעזרת הרדמה, זו יכולה להיות הרדמה מקומית, ברוב המקרים או הרדמה מלאה במיעוט המקרים.

הוויכוח המקצועי בעולם רפואת השיניים

השימוש בהרדמה כללית עבור השתלות שיניים הוא נושא שנוי במחלוקת בעולם רפואת השיניים, רופאי שיניים נשאלים בכל יום – האם ניתן לבצע השתלות שיניים ללא הרדמה כללית – התומכים טוענים שזו יכולה להיות דרך בטוחה ויעילה לנהל כאב ואי נוחות במהלך ההליך. המתנגדים טוענים כי ישנן דרכים אחרות להתמודד עם כאב ואי נוחות במהלך ההליך, כגון גז תחמוצת החנקן (גז צחוק), שהוא גם זול יותר מהרדמה.

 

להתלבטות ולוויכוח המקצועי יש גם סיבות

ישנן סיבות רבות לכך שרופאי שיניים לא ירצו להשתמש בחומרי הרדמה כללית במהלך הליך השתלת שיניים. הסיבה הנפוצה ביותר היא בגלל שהם לא רוצים שהמטופלים שלהם יעברו פרוצדורה שאינה חיונית עבורם. הרדמה כללית לצורך טיפול של השתלות שיניים נחוצה במקרים בהם הכירורגיה קשה, מורכבת ונרחבת ואז יש צורך בהרדמה כללית, כמו בכל ניתוח כירורגי אחר. או במטופלים המציגים חרדה דנטלית או רפלקס הקאה חריף, ואינם מסוגלים לעבור הליך כזה במצב של עירנות. אז כשמטופל שואל האם ניתן לבצע השתלות שיניים ללא הרדמה כללית – התשובה שתינתן חייבת להיות מותאמת עבורו.

המטופלים רוצים להימנע מכאב והרופאים רוצים מטופל מרוצה

רפואת שיניים הפכה לתחום בו ישנה התייחסות רצינית לנוחות המטופלים, כאב, פחד ורצון לשיתוף פעולה הם הגורמים שמפעילים מאוד את ההחלטות הקשורות לרפואת שיניים, הטכנולוגיה או יותר השיפורים הטכנולוגיים מאפשרים לרופאי שיניים לדעת כבר מראש באמצעות שיחה ברורה מול המטופל מהם החששות שלו והאפשרויות הקיימות של ביצוע טיפולי שיניים בהרדמה מקומית בלבד או בהרדמה מלאה גם מאפשרת להמון אנשים להפסיק לחשוש מטיפולי שיניים.

אוהבים מהר ? גם רפואת השיניים הפכה לכזו

במקרים בהם יש צורך בביצוע שתלים ובניית עצם באזורים רבים בפה, ניתן לרכז את כל הטיפול האפשרי מבחינה רפואית לטיפול אחד בהרדמה כללית, במקום לחלק את הטיפול לאזורים (ימין / שמאל / לסת עליונה / לסת תחתונה)

כאן המקום לסייג שבכל טיפול ישנן מגבלות רפואיות ומגבלות אלו הן שיקבעו את קצב ושלבי הטיפול ולא “הרצון לסיים הכל מהר”. לעיתים ניתן לבצע עקירות, בניית עצם ושתלים בטיפול אחד. ולעיתים יש צורך בהמתנה לאחר העקירות, המתנה לאחר בניית עצם, המתנה בין השתלים לשיקום הקבוע ועוד, לפי מצבו הדנטלי של המטופל הספציפי.