Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

בזמן שישנת – טיפולי שיניים בהרדמה כללית

“טיפול השיניים הוא אותו טיפול, התוצאה אותה תוצאה, ההבדל נעוץ בשיטת העבודה”.
בעקבות המודעות הגוברת באוכלוסיה לצורך בשיניים יפות ואסתטיות, ובזכות ההתפתחות המואצת של שיטת ההרדמה הכללית, אנו יכולים לראות שבעשורים האחרונים גדל בצורה ניכרת היקף השימוש בהרדמה הכללית עבור טיפול שיניים.
הרדמה כללית לצורכי רפואת שיניים מאפשרת לסיים את כל טיפולי השיניים בפגישה עיקרית אחת, ובכך עוקפת את בעיית ההימנעות מטיפול.

כל אחד מאיתנו זקוק לטיפול שיניים ברמה כזו או אחרת ובתקופות שונות בחייו. אבל, אני בטוחה שכל אחד מכם מכיר לפחות אדם אחד שנמנע מטיפולי שיניים מסיבות שונות. כך למשל אפשר למצוא מטופלים החוששים מטיפולי שיניים ולכן נוטים לדחות טיפולים ולהגיע רק לטיפולי חירום.

היקף הטיפול לו הם נדרשים בשל כך רחב ומצריך מספר רב של ביקורים. מטופלים הסובלים ממחלות לב שונות ומחלות הנפילה, לעתים נמנעים מטיפולי שיניים. כאשר מטופלים אלה מגיעים למרפאה, הצרכים הדנטליים שלהם רבים והטיפול הנדרש הוא ארוך ומסובך יותר.

“לשמחתנו כיום”, אומרת ד”ר גלית כהן, מומחית לרפואת פה, “לרשות רופא השיניים עומדות מגוון אופציות לטיפול גם בחולים אלו:

שיטות התנהגותיות הכוללות בניית תקשורת הבונה אמון בין הרופא למטופל, שימוש בשיטות שאינן תרופתיות (כמו ביופידבק, היפנוזה, הרגעה ודיקור), טשטוש קל (סדציה) בעזרת גז צחוק המתאים למקרים של חרדה קלה, וטשטוש עמוק המצריך הכשרה נרחבת של הרופא המטפל ומבוצע בנוכחות רופא מרדים.

 

טשטוש זה אמנם מאריך את משך הטיפול במידת מה, אך מקצר באופן ניכר את מספר הביקורים אצל רופא השיניים, בשל היכולת לרכז מספר טיפולים לפגישה אחת. שיטה נוספת המתאימה לאנשים הנמנעים מרפואת שיניים היא ההרדמה הכללית. כך, בפגישה אחת ניתן לסיים את כל טיפולי השיניים הנדרשים”. טיפול שיניים בהרדמה כללית מאפשר ניקוי אבנית, סתימות, עקירות, טיפולי שורש ואפילו השתלות, ניתוחי חניכיים וציפוי חרסינה וכל זאת – בטיפול אחד. יחד עם זאת, חשוב להבין שבמקרים מסוימים, כמו בהשתלות שיניים, המטופל עדיין נדרש להגיע למספר ביקורים לאחר הטיפול העיקרי על מנת להשלים את הטיפול במלואו.

 

שלוש, ארבע ולעבודה…

לשאלה המתבקשת “כיצד בעצם ניתן לבצע בפעם אחת משהו שאורך לרוב שנה שלמה?” משיבה ד”ר גלית כהן: “טיפול השיניים הוא אותו טיפול, התוצאה היא אותה תוצאה, ההבדל נעוץ בשיטת העבודה. שני צוותים במקביל עובדים על אותו מטופל.
צוות ההרדמה המורכב מרופא מרדים ואחיות חדר ניתוח; וצוותי רופאי שיניים וסייעות, שהתמחו בטיפול בהרדמה כללית. במידת הצורך מצטרפים אליהם גם מומחים אחרים מתחומי רפואת השיניים. עם סיום הטיפול, מועבר המטופל להשגחה צמודה בחדר ההתאוששות למשך כשעה. כלומר, בסופו של התהליך, אשר עורך מספר שעות בלבד, כל מה שנותר למטופל הוא להתעורר למציאות חדשה, לחייך בכל הזדמנות וליהנות משורה של שיניים לבנות ובריאות.


להתחיל לחייך מחדש

סיפורה של אורנה דגן בת ה- 40, מורה בבית הספר היסודי שסבלה מבעיית שיניים חמורה והיתה מטרה ללעג בפי תלמידיה, ריגש אותי במיוחד.

אורנה פחדה עד מוות מרופא השיניים. כשהגיעה לבסוף למרפאת השיניים, כבר לא נשארו לה שיניים בפה.

“השיניים שכן נשארו לי היו עלובות למדי”, היא מספרת, “פשוט הפסקתי לחייך והכאבים היו בלתי נסבלים.
הגעתי כבר למצב שבו יכולתי לאכול רק אוכל מרוסק של תינוקות, ועדיין לא הצלחתי להתגבר על הפחד לגשת לרופא שיניים.

אבל, כששמעתי על האפשרות לטיפול שיניים בשילוב הרדמה כללית, בלי לחשוב פעמיים צלצלתי לקבוע תור. לאחר שבועיים הגעתי למרפאה וכשהתעוררתי כעבור כמה שעות, לא האמנתי למראה עיניי.

שתי שורות של שיניים לבנות בריאות ושלמות.
בזה הרגע נפרדתי מהמראה הקודם שלי, מה שאומר בפועל שלוש סתימות, 12 טיפולי שורש, 14 מבנים, שמונה עקירות, שישה שתלים, ארבעה גשרים זמניים, ניקוי אבנית וניתוח חניכיים. וכל זה בזמן שישנתי.
חייכתי בפה מלא בפעם הראשונה מזה שנים”.