Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

אילו טיפולים מבצע רופא שיניים בהרדמה מלאה

טיפולי שיניים בהרדמה מלאה הולכים ונהיים נפוצים יותר ויותר, תודות לשכלול הליכי ההרדמה והבטיחות שלהם. אבל אולי תשאלו: מדוע בכלל צריך הרדמה מלאה בטיפול שיניים סטנדרטי, כמו שמרדימים בניתוח כירורגי רציני יותר?
ובכן כנראה לא נפתיע אתכם כשנספר לכם שהמרכיב העיקרי בהרדמה מלאה בעת טיפולי שיניים היא פחד. לא מעט אנשים, מבוגרים וילדים כאחד, חוששים ומפחדים מאד מכל סוג הליך, פשוט ורציני, עד לרמה שהם פשוט נמנעים מלגשת לטיפולים ובכך מדרדרים ומסכנים את בריאותם. אז אם אתם נמנים על קבוצה זו, בואו נגלה אילו טיפולים ניתן לבצע בהרדמה מלאה ומי אמור לבצע אותם.

שתלים

אנשים רבים שלא ניגשו לטיפולי שיניים עקב חשש, רואים שיש להם פגמים בשיניים, שבאופן פרדוקסלי הופכים את טיפול השיניים להכרחי ודחוף. אחד המקרים הנפוצים ביותר הוא הצורך בשתלים, שהם בעצם התקנת שיניים מלאכותיות, במקום שיניים הרוסות, או במקום שיניים שנעקרו. מדובר בהליך ארוך הגורם להרבה פחד ולכן הרדמה מלאה היא בהחלט אופציה נוחה, עבור המטופל ועבור המטפל כאחד. ודגש חשוב, כמו שבכל ניתוח אחר נברר ונוודא שרופא מומחה מבצע את הניתוח, כך גם בביצוע שתלים נברר ונוודא שרופא מומחה באחד המקצועות הכירורגיים ברפואת שיניים: מומחה לכירורגיה פה ולסת או מומחה לכירורגיית חניכיים (פריודודנט) יבצע את השתלים. 

טיפולי שורש

עששת נרחבת בשיניים (“חורים” או ריקבון בלשון עממית יותר), יכולה לגרום לנזק נרחב לחומר השן, עד כדי צורך בביצוע טיפול שורש. המטופל סובל מכאבים, והעששת ממשיכה להתקדם ולכן הטיפול דחוף. אם זאת יש מטופלים שהטיפול עצמו עלול להיות מאד מפחיד עבורם והרדמה מלאה הופכת להיות פתרון נכון ומרגיע. ודגש חשוב, כמו שבכל ניתוח אחר נברר ונוודא שרופא מומחה מבצע את הניתוח, כך גם בביצוע טיפולי  שורש נברר ונוודא שרופא מומחה יבצע את הטיפול, ולא רופא שיניים כללי. 

כתרים, גשרים, ציפויים ושיקום הפה

טיפולי שורש, שיניים שחוקות והרוסות, שתלים ואזורים מחוסרי שיניים מצריכים שיקום, דהינו בנייתם מחדש תוך שימוש במגוון רחב של טכניקות וחומרים.

כל הטיפול השיקומי ניתן לביצוע בסדרה של מפגשים תחת הרדמה מקומית. אך אם המטופל ממגוון רחב של סיבות לא מצליח להתמיד בטיפול שיניים שגרתי, ניתן לרכז את הטיפולים ולבצעם תחת הרדמה כללית. ודגש חשוב, כמו שבכל ניתוח אחר נברר ונוודא שרופא מומחה מבצע את הניתוח, כך גם בביצוע טיפול שיניים בהרדמה כללית נברר ונוודא שרופא מומחה באחד המקצועות המורשים לטיפולים בהרדמה כללית ברפואת שיניים: מומחה לרפואת הפה או מומחה לרפואת שיניים בילדים יבצע את הטיפול. 

סתימות

לבסוף, סתימות הן הליך דיי רגיל שמרביתנו עוברים תחת הרדמה מקומית, אך אם המטופל סובל מחרדה דנטלית, רפלקס הקאה חריף, קוש נפשי או קוגניטיבי, אזי גם טיפול פשוט לכאורה אינו אפשרי. המנעות מהרדמה כללית במקרים אלו , בגלל שבסך הכל הטיפול פשוט, ” מי עושה הרדמה כללית רק לסתימות”, מביאה לדחיית הטיפול עוד ועוד, עד שבסוף יגיע המטופל לצורך בטיפולי שורש  או עקירות. ואז כואב יותר ולפתע יש טיפול גדול המצדיק הרדמה כללית . אבל בעצם יכולנו לטפל מוקדם יותר בהרדמה כללית קצרה יותר (כי הטיפול היה פשוט יותר) ולהמנע מהחמרת המצב. לכן, גם טיפול פשוט לכאורה, כמוסתימות  וניקוי אבנית ניתן לבקש לעבור תחת הרדמה מלאה, במקום הרדמה מקומית, במקרים בהם לא ניתן לבצע את הטיפול אחרת.. ודגש חשוב, כמו שבכל ניתוח אחר נברר ונוודא שרופא מומחה מבצע את הניתוח, כך גם בביצוע טיפול שיניים בהרדמה כללית נברר ונוודא שרופא מומחה באחד המקצועות המורשים לטיפולים בהרדמה כללית ברפואת שיניים: מומחה לרפואת הפה או מומחה לרפואת שיניים בילדים יבצע את הטיפול. 

איפה עושים טיפולים בהרדמה מלאה

עכשיו כשהבנו אילו טיפולים מבצע רופא שיניים בהרדמה מלאה, חשוב לבדוק 2 דברים עיקריים: האחד: מי הרופא שיטפל בנו. והשני: איפה נעשה את הטיפול?.

  1. מי יכול לבצע טיפול שיניים תחת הרדמה כללית? טיפול שיניים תחת הרדמה כללית הנו התחום היחיד ברפואת שיניים שבו משרד הבריות דורש על פי חוק הכשרה נוספת ובחינות נוספות. כל טיפול שיניים, כולל כירורגיה גדולה, שתלים, טיפולי שורש, עקירות, יישור שיניים, שיקום ועוד, רשאי לבצע של רופא שיניים כללי, גם אם אינו מומחה. נכון וברור שבכל התחומים שצויינו לעיל ישנם רופאים שעברו מסלול התמחות של מספר שנים לאחר סיום הכשרתם כרופאי שיניים כלליים. ברור שרופאים אלו מיומנים ביותר בתחומי התמחותם. אך בכל זאת, החוק ומשרד הבריאות מתירים לכל רופא לבצע את הטיפולים הללו. וכל מטופל רשאי לבחור על פי ראות עיניו . 

יוצא דופן הינו תחום טיפולי השיניים תחת הרדמה כללית. החוק קובע שרק רופא שיניים מומחה ברפואת הפה, מומחה בכירורגייה פה ולסת, מומחה ברפואת שיניים לילדים ועבר קורס מיוחד לטיפולי שיניים בהרדמה כללית, רשאי לטפל תחת הרדמה מלאה. במרפאות מדארט מומחים בתחומי רפואת השניים השונים ורישיון לעסוק בטיפולי שיניים תחתת הרדמה כללית.

  1. איפה נעשה את הטיפול? רק בחדר ניתוח מסודר! כמו שכל ניתוח אחר, לא נעשה במרפאתו הפרטית של הכירורג, אלא בחדר ניתוח מסודר. כך אנו מאמינים במדארט, שלמען בטיחות המטופל, אנו נעדיף לבצע טיפול שיניים בהרמה כללית רק בחדר ניתוח מסודר. חדר ניתוח במרכז רפואי גדול עם חדרי התאוששות ומחלקת אישפוז. נכון הוא שלפי החוק היבש נוכל להביא מרדים למרפאת השיניים שלנו ולבצע את הטיפול על הכסא הדנטלי. אך בטיחות המטופלים שלנו מחייבת אותנו לדקדק בכל פרט ולתת למטופל שלנו את הטוב ביותר. 

למדארט, מרפאת שיניים ניידת בחדרי הניתוח של המרכז הרפואי רמת אביב, בה מבוצעים כל הטיפולים בהרדמה כללית.

השורה התחתונה

אז אם נשאל אילו טיפולים מבצע רופא שיניים בהרדמה מלאה, נגלה שמדובר בכמעט כל טיפול, החל מסתימות וטיפולי שורש וכלה בכירורגיה נרחבת. אבל, טיפולים אלו חשוב לבצע על ידי רופאי שיניים מומחים, אותם ניתן למצוא במתחמי מרפאות מדארט, בפריסה ארצית ויחד נלמד כיצד להשאיר את הפחד מאחור.